نحوه نصب و راهاندازی کلید هوایی زیمنس
کلیدهوایی زیمنس یکی از تجهیزات کلیدی در سیستمهای برق صنعتی است که به دلیل قابلیتهای منحصر به فرد خود، در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار میگیرد. در این مقاله، به بررسی نحوه نصب و راهاندازی کلید هوایی زیمنس خواهیم پرداخت و همچنین به کاربردهای آن در صنعت برق و ویژگیهای کلید هوایی ACB خواهیم پرداخت.
کلیدهوایی (Air Circuit Breaker یا ACB) تجهیزی است که برای حفاظت از مدارهای الکتریکی در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه طراحی شده است. این کلیدها بهویژه در سیستمهای برق صنعتی کاربرد فراوانی دارند و میتوانند جریانهای بالا را کنترل کنند. کلید هوایی زیمنس به عنوان یکی از پیشرفتهترین و معتبرترین برندها در این زمینه، ویژگیهای خاصی دارد که آن را از سایر محصولات متمایز میکند.
کلید هوایی ACB چیست؟
کلیدهوایی نوعی بریکر یا قطع کننده اتوماتیک فشار ضعیف است که در جریان های بالا و در ورودی تابلو برق فشار ضعیف استفاده می شود. عمل اطفاء جرقه هنگام کلید زنی در محفظهای که با هوای آزاد پر میشود، اتفاق میافتد، که به آن کلید هوایی میگویند. این کلیدها نقش حیاتی در حفاظت از تجهیزات و افراد در برابر خطرات ناشی از اتصال کوتاه، اضافه بار و سایر اختلالات الکتریکی ایفا میکنند.
نحوه عملکرد کلید هوایی ACB
کلیدهوایی زیمنس از اجزای مختلفی مانند محفظهعایق، کنتاکتهای ثابت و متحرک، مکانیزم قطع و وصل، فنرهای ذخیره انرژی،رلههای حفاظتی و واحد کنترل تشکیل میشود. کنتاکتهای ثابت و متحرک به هم متصل هستند و جریان برق از مدار عبور میکند.
در صورت بروز خطا (مانند اتصال کوتاه)، رلههای حفاظتی این وضعیت را تشخیص میدهند و سیگنالی به مکانیزم قطع و وصل ارسال میکنند. در نتیجه، فنرهای ذخیره انرژی آزاد میشوند و کنتاکتها با سرعت بسیار زیاد از هم جدامیشوند و مدار را قطع میکنند
هنگام قطع مدار، قوس الکتریکی ایجاد میشود. کلیدهوایی ACB زیمنس با استفاه از محفظهعایق و مکانیزمهای خاص، این قوس را به سرعت خاموش میکند و از آسیب دیدن تجهیزات جلوگیری میکند. پس از رفع خطا، کلید هوایی را میتوان به صورت دستی یا خودکار مجدداً وصل کرد.
اجزای اصلی ساختمان داخلی بریکر ACB
- کنتاکتهای اصلی: این کنتاکتها در کلیدهوایی وظیفه قطع و وصل جریان اصلی را بر عهده دارند. جنس آنها معمولا از آلیاژهای مقاوم در برابر حرارت و سایش انتخاب میشود.
- مکانیزم محرک: این مکانیزم، کنتاکتهای اصلی را به صورت مکانیکی حرکت میدهد.
- اطفاء قوس: زمانی که کنتاکتها از هم جدا میشوند، قوس الکتریکی ایجاد میشود. سیستم اطفاء قوس وظیفه خنک کردن و خاموش کردن این قوس را بر عهده دارد. روشهای مختلفی برای اطفاء قوس وجود دارد که از جمله آنها میتوان به استفاده از هوای فشرده،خلأ و گازهای خاص اشاره دارد.
- کویلهای آزادسازی: این کویلها با دریافت سیگنال از رلههای حفاظتی، مکانیزم محرک را فعال میکنند و باعث قطع شدن کنتاکتها میشوند.
- رلههای حفاظتی: این رلهها جریان مدار را دائماً مانیتور میکنند و در صورت بروز اضافه بار و اتصال کوتاه، سیگنالی را به کویلهای آزادسازی ارسال میکنند.
- واحد کنترل: این واحد کلیه عملیات بریکر را کنترل میکند و اطلاعات لازم را در اختیار اپراتور قرار میدهد.
- عایق جامد : قسمت هایی از بریکر که در ولتاژ پایین هستند، با عایقهای جامد مانند اپوکسی یا پلی استر پوشش میدهند.
- در برخی از بریکرها از گازهایی مانند SF6 بهعنوان عایق استفاده میشود. این گازها خاصیت عایقی بسیار خوبی دارند و به کاهش ابعاد بریکر کمک میکنند.